Olej rzepakowy źródłem dobrych kwasów nienasyconych omega-3

Cel stosowania oleju rzepakowego

Olej rzepakowy chociaż wygląda niepozornie, posiada wiele funkcji prozdrowotnych. Odpowiada za zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia, w tym chorób serca, za balans między dobrym i złym cholesterolem, dzięki niemu może przyśpieszyć przemiana materii, a także za wzrok i wchłanianie takich witamin jak witaminy A, K, E i D. Olej rzepakowy zalecają różne instytucje państwowe i prywatne, które starają się popularyzować tłuszcze roślinne kosztem tłuszczów zwierzęcych na rynku, chcą tym samym zmniejszyć występowania chorób cywilizacyjnych, do powstania których przyczynia się bezpośrednio spożycie tłuszczów zwierzęcych. Do tych chorób należą m.in. nadmierna otyłość, a także miażdżyca. Wysoko nasycone kwasy tłuszczowe wykazują niekorzystny wpływ na ludzkie zdrowie. Uważa się, że można spożywać zarówno olej rzepakowy rafinowany i nierafinowany, przy czym należy pamiętać, że olej nierafinowany można dodawać do potraw podawanych na zimno np. do sałatek bądź sosów, natomiast olej rafinowany nadaje się w zasadzie do wszystkiego, do gotowania, duszenia, smażenia, pieczenia, ale również do dań serwowanych na zimno. Oba te typy oleju rzepakowego posiadają zbliżony skład i właściwości odżywcze.

Czego źródłem jest olej rzepakowy?

  1. W oleju rzepakowym znajdzie się kwas oleinowy, którego ten typ oleju posiada bardzo dużo. Kwas oleinowy ma swój udział w zmniejszeniu poziomu tzw. złego cholesterolu we krwi. Olej rzepakowy znajduje się w zestawieniu z innymi olejami na drugim miejscu za oliwą pod względem posiadania w sobie tej substancji, której ma w sobie ponad 60%. Za nim plasują się: olej sojowy (37%), olej lniany (23%) i olej słonecznikowy z tylko 18% kwasu oleinowego w sobie.
  2. Kwasy tłuszczowe omega-3 kontrolują funkcjonowanie serca, zapobiegając wystąpieniu licznych chorób układu krążeniowego, a olej rzepakowy ma w sobie dobrą proporcję między tymi kwasami a kwasami omega-6, która wynosi 2:1. Ta proporcja umożliwia lepsze wykorzystanie kwasów tłuszczowych w ludzkim organizmie. Kwasy omega-3 wspierają wysokie poziom tzw. dobrego cholesterolu we krwi. Nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 jest dziesięciokrotnie więcej niż w zwykłej oliwie z oliwek. Niestety nasze organizmy nie mają zdolności samodzielnego wytwarzania tych kwasów, dlatego muszą być one dostarczane przez każdego człowieka we własnym zakresie.
  3. Sterole i witamina E powodują, że szkodliwy dla nienasyconych kwasów tłuszczowych tlen zostaje częściowo spacyfikowany. Sterole hamują ponadto wchłanianie się cholesterolu w jelitach, więc odpowiadają bezpośrednio za eliminację problemów ze złym cholesterolem.