Olej rzepakowy do potraw na zimno i na ciepło

W jakim celu stosuje się olej rzepakowy?

Stosowanie oleju rzepakowego wpływa na obniżenie ryzyka wystąpienia chorób serca i układu krążenia, reguluje poziom cholesterolu we krwi, przyspiesza przemianę materii, ma wpływ na wzrok oraz swój wkład we wchłanianiu witamin A, E, D i K. Olej rzepakowy jest popularny jako środek stosowany do pieczenia, smażenia, duszenia, jako dodatek do sosów lub sałatek. Sposób, do czego olej rzepakowy może być używany zależy od procesu, w jakim został wytworzony – czy jest rafinowany czy nierafinowany, jednak każdy rodzaj oleju rzepakowego jest korzystny dla zdrowia pod kątem składników odżywczych. Oleju tłoczonego na zimno powinno się używać do dań podawanych na zimno tj. sosów, sałatek, natomiast oleju rafinowanego można stosować do różnego rodzaju potraw – gotowanych, smażonych lub podawanych na zimno. Tę zasadę należy stosować przy każdym rodzaju oleju. Jest zalecany przez różne instytucje, które odradzają stosowanie tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych, ponieważ tłuszcze zwierzęce w codziennej diety przyczyniają się do występowania szeregu epidemii związanych z nieprawidłową dietą, takich jak otyłość, miażdżyca itp. Wysokie spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu wpływa źle na ludzkie zdrowie.

Co wchodzi w skład oleju rzepakowego?

Olej rzepakowy zawiera dobrą proporcję między kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6, ponieważ proporcja ta wynosi 1:2. W ten sposób organizm może je najlepiej wykorzystać. Wspomniano wcześniej, że zapobiega chorobom serca, a dzieje się to ze względu na wchodzące w jego skład niewielkie ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Regulacja poziomu cholesterolu przebiega na podstawie zawartości steroli w oleju rzepakowym, które hamują jego wchłanianie w jelitach. W porównaniu z oliwą z oliwek zawiera dziesięciokrotnie większą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które każdy człowiek musi dostarczać we własnym zakresie organizmowi, ponieważ nasze ciała nie wytwarzają tych składników. Kwasy omega-3 są niezbędne do prawidłowego rozwoju organizmu, przede wszystkim odpowiadają za poziom dobrego cholesterolu we krwi. Tlen, który źle wpływa na nienasycone kwasy tłuszczowe zostaje dzięki witaminie E i sterolom zahamowany. W skład oleju rzepakowego wchodzi także kwas oleinowy, który wpływa na zmniejszenie występowania złego cholesterolu we krwi – kwas oleinowy znajduje się w ponad połowie oleju rzepakowego, w porównaniu ze słonecznikowym jest to tylko 18% kwasu oleinowego, z olejem sojowym 37% i z olejem lnianym 23%. Tylko oliwa jest lepsza w zestawieniu różnych olejów, ponieważ kwasu oleinowego jest w niej aż w 3/4 produktu.