Olej rzepakowy źródłem dobrych kwasów nienasyconych omega-3

Cel stosowania oleju rzepakowego

Olej rzepakowy chociaż wygląda niepozornie, posiada wiele funkcji prozdrowotnych. Odpowiada za zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia, w tym chorób serca, za balans między dobrym i złym cholesterolem, dzięki niemu może przyśpieszyć przemiana materii, a także za wzrok i wchłanianie takich witamin jak witaminy A, K, E i D. Olej rzepakowy zalecają różne instytucje państwowe i prywatne, które starają się popularyzować tłuszcze roślinne kosztem tłuszczów zwierzęcych na rynku, chcą tym samym zmniejszyć występowania chorób cywilizacyjnych, do powstania których przyczynia się bezpośrednio spożycie tłuszczów zwierzęcych. Do tych chorób należą m.in. nadmierna otyłość, a także miażdżyca. Wysoko nasycone kwasy tłuszczowe wykazują niekorzystny wpływ na ludzkie zdrowie. Uważa się, że można spożywać zarówno olej rzepakowy rafinowany i nierafinowany, przy czym należy pamiętać, że olej nierafinowany można dodawać do potraw podawanych na zimno np. do sałatek bądź sosów, natomiast olej rafinowany nadaje się w zasadzie do wszystkiego, do gotowania, duszenia, smażenia, pieczenia, ale również do dań serwowanych na zimno. Oba te typy oleju rzepakowego posiadają zbliżony skład i właściwości odżywcze.

Czego źródłem jest olej rzepakowy?

  1. W oleju rzepakowym znajdzie się kwas oleinowy, którego ten typ oleju posiada bardzo dużo. Kwas oleinowy ma swój udział w zmniejszeniu poziomu tzw. złego cholesterolu we krwi. Olej rzepakowy znajduje się w zestawieniu z innymi olejami na drugim miejscu za oliwą pod względem posiadania w sobie tej substancji, której ma w sobie ponad 60%. Za nim plasują się: olej sojowy (37%), olej lniany (23%) i olej słonecznikowy z tylko 18% kwasu oleinowego w sobie.
  2. Kwasy tłuszczowe omega-3 kontrolują funkcjonowanie serca, zapobiegając wystąpieniu licznych chorób układu krążeniowego, a olej rzepakowy ma w sobie dobrą proporcję między tymi kwasami a kwasami omega-6, która wynosi 2:1. Ta proporcja umożliwia lepsze wykorzystanie kwasów tłuszczowych w ludzkim organizmie. Kwasy omega-3 wspierają wysokie poziom tzw. dobrego cholesterolu we krwi. Nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 jest dziesięciokrotnie więcej niż w zwykłej oliwie z oliwek. Niestety nasze organizmy nie mają zdolności samodzielnego wytwarzania tych kwasów, dlatego muszą być one dostarczane przez każdego człowieka we własnym zakresie.
  3. Sterole i witamina E powodują, że szkodliwy dla nienasyconych kwasów tłuszczowych tlen zostaje częściowo spacyfikowany. Sterole hamują ponadto wchłanianie się cholesterolu w jelitach, więc odpowiadają bezpośrednio za eliminację problemów ze złym cholesterolem.

Olej rzepakowy do potraw na zimno i na ciepło

W jakim celu stosuje się olej rzepakowy?

Stosowanie oleju rzepakowego wpływa na obniżenie ryzyka wystąpienia chorób serca i układu krążenia, reguluje poziom cholesterolu we krwi, przyspiesza przemianę materii, ma wpływ na wzrok oraz swój wkład we wchłanianiu witamin A, E, D i K. Olej rzepakowy jest popularny jako środek stosowany do pieczenia, smażenia, duszenia, jako dodatek do sosów lub sałatek. Sposób, do czego olej rzepakowy może być używany zależy od procesu, w jakim został wytworzony – czy jest rafinowany czy nierafinowany, jednak każdy rodzaj oleju rzepakowego jest korzystny dla zdrowia pod kątem składników odżywczych. Oleju tłoczonego na zimno powinno się używać do dań podawanych na zimno tj. sosów, sałatek, natomiast oleju rafinowanego można stosować do różnego rodzaju potraw – gotowanych, smażonych lub podawanych na zimno. Tę zasadę należy stosować przy każdym rodzaju oleju. Jest zalecany przez różne instytucje, które odradzają stosowanie tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych, ponieważ tłuszcze zwierzęce w codziennej diety przyczyniają się do występowania szeregu epidemii związanych z nieprawidłową dietą, takich jak otyłość, miażdżyca itp. Wysokie spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu wpływa źle na ludzkie zdrowie.

Co wchodzi w skład oleju rzepakowego?

Olej rzepakowy zawiera dobrą proporcję między kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6, ponieważ proporcja ta wynosi 1:2. W ten sposób organizm może je najlepiej wykorzystać. Wspomniano wcześniej, że zapobiega chorobom serca, a dzieje się to ze względu na wchodzące w jego skład niewielkie ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Regulacja poziomu cholesterolu przebiega na podstawie zawartości steroli w oleju rzepakowym, które hamują jego wchłanianie w jelitach. W porównaniu z oliwą z oliwek zawiera dziesięciokrotnie większą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które każdy człowiek musi dostarczać we własnym zakresie organizmowi, ponieważ nasze ciała nie wytwarzają tych składników. Kwasy omega-3 są niezbędne do prawidłowego rozwoju organizmu, przede wszystkim odpowiadają za poziom dobrego cholesterolu we krwi. Tlen, który źle wpływa na nienasycone kwasy tłuszczowe zostaje dzięki witaminie E i sterolom zahamowany. W skład oleju rzepakowego wchodzi także kwas oleinowy, który wpływa na zmniejszenie występowania złego cholesterolu we krwi – kwas oleinowy znajduje się w ponad połowie oleju rzepakowego, w porównaniu ze słonecznikowym jest to tylko 18% kwasu oleinowego, z olejem sojowym 37% i z olejem lnianym 23%. Tylko oliwa jest lepsza w zestawieniu różnych olejów, ponieważ kwasu oleinowego jest w niej aż w 3/4 produktu.

Czy warto używać oleju rzepakowego?

Olej rzepakowy kwalifikowany jest do najzdrowszych olejów roślinnych. Ma szereg ważnych elementów aktywnych, jakie oddziałują na jego ogromne właściwości prozdrowotne. Z tego względu olej rzepakowy stosowany jest jako element odżywczej, zbilansowanej diety i naturalny produkt do pielęgnacji skóry oraz włosów. Olej rzepakowy uzyskiwany jest z nasion rzepaku – rośliny z grupy kapustowatych, często uprawianej w wielu regionach o klimacie umiarkowanym, między innymi w Polsce. Do stworzenia jednego litra oleju stosuje się blisko trzech kilogramów nasion rzepaku. Zdobyty tłuszcz bogaty jest w nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminy. Dzięki temu przejawia szereg właściwości prozdrowotnych, takich jak zmniejszanie poziomu szkodliwego cholesterolu lub hamowanie wczesnemu starzeniu.

Dla wzroku, serca oraz urody

Olej rzepakowy jest jednym z olejów najbogatszych w prowitaminę A, więc beta-karoten. Związek tenże posiada właściwości antyoksydacyjne, pozytywnie oddziałuje na kondycję naszego układu odpornościowego i funkcjonowanie wzroku. Spośród pozostałych olejów roślinnych olej rzepakowy jest źródłem steroli roślinnych. Stanowią one istotne dla osób walczących ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu, bo w naszym organizmie zmniejszają one jego przyswajanie.

Zastosowania oleju rzepakowego tłoczonego na zimno

Olej rzepakowy tłoczony na zimno oraz nierafinowany odda pełnię własnego niepowtarzalnego smaku, aromatu i wartości odżywczych, gdy zostanie wykorzystany na zimno: w dressingach oraz sosach, czy jako składnik wykorzystany do wykończenia potraw: zup, sałat, ryb czy mięs. Żeby zastosować wszelkie jego wartości, oleju tłoczonego na zimno nie winno nagrzewać się powyżej temperatury 40 stopni C.

Tłoczony na zimno, a rafinowany – czym się różnią?

Na sklepowych półkach odnajdziemy dwa typy oleju rzepakowego: tłoczony na zimno (nierafinowany) i rafinowany (więc oczyszczany). Olej rzepakowy tłoczony na zimno uzyskiwany jest w niższej temperaturze (ok. 40-50 stopni Celsjusza). Sprawia to, iż pozostaje w nim więcej treści towarzyszących, jakie mogą mieć zarówno działanie pozytywne, jak również szkodliwe dla naszego zdrowia. Jego temperatura dymienia nie przewyższa 130 stopni Celsjusza. Olej rzepakowy rafinowany tłoczy się w wyższej temperaturze, po czym rafinuje, żeby maksymalnie oczyścić produkt końcowy z substancji o działaniu szkodliwym, zmniejszającym jego trwałość. Chociaż rafinacja powoduje, iż wygenerowany w ten sposób olej jest trochę skromniejszy w poszczególne elementy (np. witaminę E) od oleju tłoczonego na zimno, to równocześnie przedłuża jego trwałość, zwiększa temperaturę dymienia do 240 stopni Celsjusza, czyniąc go niezbędnym w każdej profesjonalnej kuchni.